February 4, 2010

::perihal kawan2::

salam and greetings to all

hidup ni kalau bersendirian tak elok juga. sekurang kurangnye kena ada juga kawan2 yang akan menemani kita ke mana2 or as our best listener whenever needed. haiz...harini kak pqah nak merapu apa plak ye..hari2 citer yg merapu je. tapi hari ni serius cket...(ops...serius ke ni)

kalau buka kamus dewan bahasa edisi ke 3 ( mundur betol..org dah edisi ke 4 dah) kawan bermaksud....
I : kumpulan(binatang) kelompok, gerombolan(penjahat, pengganas, dll)
II : sahabat, teman (dalam pergaulan sehari- hari), rakan
III : orang yg melakukan sesuatu, teman
dan lain2 lagi....(refer sendiri kamus masing2 ye...)

erm...kat sini kak pqah nak refer pada makna II dan III..sebagai insan bergelar manusia, mustahil rasanya untuk hidup bersendirian. kawan @ sahabat @ teman (whatever u call it) mesti ada bersama kita untuk kongsi susah senang kita. tipu la klu manusia tidak berteman. suami @ isteri pun digelar teman. boyfrieand @ girlfriend pun dipanggil teman. as long as mereka itu bersama2 dgn kita walau kita susah@senang, kaya@miskin, cantik@hodoh, gemuk@kurus, pandai@bengap...

dari hari ke hari, kawan makin bertambah. kalau tak percaya kenapa kawan kat facebook@friendster@yahoo mesenger@skype korang makin hari makin bertambah. melainkan mereka itu sudah meninggal dunia ataupun ghaib dari muka bumi. itu pun tidak dikira kawan berkurang. cuma mereka lebih dicintai oleh Penciptanya.mereka tetap dihati..bak kata kawan kak pqah..kau dihatiku..ceewaaahh

kadang2 kalau terguris hati kawan2 atau kawan2 mengguris perasaan kita tu normal la. manusia mana da yang perfect+sempurna. kita bukan Nabi. cuma, sebagai insan berakal, klu boleh try avoid those things from happen. as ingatan kepada diri kak pqah sndri, kawan adalah anugerah. dari kawan kita belajar tentang kasih sayang and dari kawan juga kita belajar apa itu erti seribu satu perasaan yang ada dalam diri manusia.ye dak. bukan maksud kak pqah family falls after friend, family is catogorized under different case.

nak cerita panjang2 pasal friend a.k.a kawan ni pun bukannya senang. i'm still learning about friend and i am still discovering. kalau boleh, jangan la kita lupa siapa kawan2 kita. walaupun kita dah dapat kawan baru, jangan lupa kawan lama. kalau tak ada kawan lama tu, kita tak kan belajar berkawan dengan kawan baru sebab dari kawan lama la kita belajar berkawan dengan kawan baru. bak kata orang xde yg lama, xde la yang baru..ye dak...(berputar2 statement kak pqah ni. akak pun pening dik oiii...) lebih2 lagi kalau dah berada jauh dari keluarga. kalau dah family kat perlis, belajar@bekerja kat melaka, takkan hari2 family nk datang jenguk apa jadi kat melaka tu kan..

so, apa2 pun hargailah kawan2 yg anda ada sekarang. suatu hari nanti kawan2 yang akan tolong kita. ingat pesan kak pqah tu..semoga Allah sentiasa merahmati kita semua and kawan2 kak pqah juga dimana jua anda berada.muahxxx..


No comments: