October 14, 2009

hari raya

assalamualaikum...

rasanya dah lama tak up date blog ni. well..biasa la kalau namanya YB..Yang Busy..hehehe..so today punya cerita adalah cerita yg lama. apa tu??? cerita tentang raya la. apa lagi. nama pun baru lepas raya kan...

tahun ni, family aku beraya kat perlis. sebelah abah aku plak. ye la. dah 3 tahun beraya kat kl. mcam tak best pun ada gak. asyik suasana yang sama. hehehe..nak tukar suasana juga kan. so, raya la kat perlis. lagi pun, family aku mengamalkan amalan bergilir- gilir. cuma sekali sekala je jadi tak bergilir- gilir.

so, pe jadi ek raya aku tahun ni...mcam biasa la. 1st raya bangun pagi on 1st syawal tu mandi sunat aidilfitri. alhamdulillah, tahun ni aku dapat bersolat sunat aidilfitri di masjid ar- rahmaniah, kuala perlis. mcm tahun- tahun yg lepas, masjid memang penuh. sampai ke luar jemaah perempuan. kesian kat ktorang. tp tak pe. yang penting pahala solat tu. moga- moga diberkati......ada la satu cerita sewaktu solat sunat tu. entah kenapa la plak, imam silap waktu solat tu. aku bukanla orang bijak pandai bab agama ni. tapi, setahu aku solat sunat raya ni kena angkat takbir 7 kali then proceed dgn surah al- fatehah. mungkin imam ni terlupa. solat kali pertama terbatal. buat kali ke dua. kali kedua pun silap. kitorang jemaah perempuan kat belakang ni dah pelik. erhm..mcm mana ni. nak cerita banyak lagi tentang solat raya ni, tapi panjang la plak. proceed with next activity.

balik dari masjid, aku se- family breakfast. tapi special la sebab breakfast dgn rendang, kuah kacang, ketupat, nasi impit and mcm2 lagi yang semuanya hand made from tangan mama aku and anak2 daranya. meaning that, aku pun sama la. heheeh....yang tak best, time seronok menjamah ni, ada plak kanak2 entah dari mana, bg salam. apa lg, nk duit raya la. tp sorry la dik. ktorang x bleh nak entertain. nak makan dulu. nak raya, kejap lagi k..hehehe....

nak cerita banyak lagi yang menarik. tpi klu dah nama raya, kan 30 hari. tak kan nak cerita sampai 30 hari juga kan. well, family aku tetap macam family orang lain. bermaaf- maafan memang agenda wajib. then ke kebur arwah tok, beraya rumah makcik2 pakcik2. and dah kalau balik tu, cik AFIQAH selalu buat apa. merayap laaa...rumah kawan2 buat open house. hangin je mummy i sebab asyik keluar je. hehehhe..sorry ler mama. born to be like that kot...

gambar x boleh nak attach la. sorry ek. nak tengok boleh request personally. nanti aku tunjukkan je.

No comments: