October 9, 2008

cerita tentang raya


hari ni hari ke sembilan syawal.maknanya dah 9 hari umat islam merayakan hari raya aidil fitri. sambutan keluarga aku pada kali ni tak de berbeza sangat dengan tahun yang lepas-lepas. lebih seronok sebab tahun ni keluarga aku dah bertambah bilangan keluarga. family aku gather kat gombak, rumah maklong aku. so dari yang paling tua sampailah yang paling muda semua ada berkumpul kat gombak.makanan tak payah cakap la.macam- macam ada.seperti biasa, rendang, kuah kacang, ketupat palas, nasi impit, lontong, kuih raya mana pernah miss. yang best tahun ni aku tolong buatkan ketupat palas.hehehe..thanks to abah sebab ajarkan aku cara- cara nak buat sarung ketupat. makanan yang lain daripada yang lain sikit ada singapore pie. terubat rindu aku nak makan yg buatan sendiri.


bila sesi makan- makan dah settle, macam biasala.makcik- makcik akan buat announcement sape nak duit raya kena salam cium tangan diorang.aku pun mana boleh miss.hehehe...so,tahun ni ada juga la collection yg aku buat.cuma tak banyak macam budak- budak dulu.hehehe...habis sesi mintak ampun, mintak maaf dan mintak duit raya, ada sesi bergambar pulak.so beratur la nak ambik port untuk bergambar. family aku pun ada gambar juga. macam- macam pose yang ada. ada yang ter'over' pun ada.nak buat macam mana. masa ni la nak tunjukkan bakat terpendam masing- masing dalam seni berposing.hehehe...

habis beraya di gombak, kitorang continue beraya kat rumah makcik di ulu klang. selain jamuan raya, kitorang adakan doa selamat untuk salah seorang ahli keluarga kitorang akan sekarang ni telah pun selamat melanjutkan pelajaran beliau di iskandariah. makan time!!!..habis makan apa boleh buat lagi..balik tidooo...hehehhee

On second raya, start semula beraya rumah sanak saudara yang ada. dari yang dekat-dekat sampai la yang jauh- jauh. Raya tahun ni banyak perkara baru yang aku pelajari selain buat ketupat palas. kalau nak disenaraikan memang tak cukup untuk masa ni saja. so aku harapkan dari raya kali ni banyak beri pengalaman baru untuk aku dan ahli keluarga aku yang lain...

No comments: